2020. október 19., hétfő

Andytsy - a dagesztáni nép

A szám 25-40 ezer. Andyánok (önnév - " gvannal ", " andi ", " andal ", Avar. Gandisel / Gandal) - a Botlikh régióban élnek Kwankhidatli, Andi, Rikvani, Zilo, Ashali, Chanko, Muni, Gagatli, Gunkha falvakban.
A 30-as évek vége óta az andiánokat az egyik subethnos andai ágának tulajdonították Avarok , az andoki népek:
Andyans (25-40 ezer), Akhvakhtsy (10 ezer), Karatintsy (8 ezer), Tindintsy (10 ezer), Bagulaly (10 ezer), Godoberintsy (8 ezer), Botlikh (3,5 ezer) .), Chamalaly (24 fő?), Archintsy (12 fő?).
Ezen népek közül sok nem tartja magát avarnak. Szigorúan véve ezek különböző népek, néha nagyon ősiek, teljesen más nyelvekkel és hagyományokkal rendelkeznek. A népszám a hivatalos népszámlálás szerint nem tükrözi a tényleges helyzetet, ezért az adatok kissé önkényesek és pontosítást igényelnek.
Gamzuev Gamzu Abdulatipovich, a S.TS.K.D. (vidéki kulturális és szabadidős központ) igazgatója Andi faluban.
Az andi nyelvnek 7 nyelvjárása van, amelyeket két nyelvjárásba ötvöznek - a felső andoki és az alsó andok nyelvekre.
A korai bronzkort a régió fejlődésének idejének tekintik. Gagatl (szintén Gagatli) falu közelében a Kr. E. III – II. Évezredre visszanyúló település nyomaira bukkantak.
Az új évezred elején az ókori andiákat két csoportra osztották:
Akik az Andok Koisu alsó folyásán éltek: külön éltek, később az avarok asszimilálódtak.
Ki foglalta el az Andok Koisu középső és felső szakaszának területét: 8 törzs törzsre tagolva, amelyek leszármazottai ma az andok népek csoportját alkotják.
A középkorban Tamerlane inváziója volt, ami az iszlám behatolásához és megalapozásához vezetett a régióban. Valószínűleg Tamerlane inváziója és az andiák csapataival folytatott küzdelem befolyásolta a génállományt és az andiák megjelenését. A településeken van egyfajta megjelenés, mind a kaukázusi, mind a mongoloid jellemzőkkel.
Andok
A kazikumukh-sámkhalizmus bukása után az andiok létrehozták saját független államukat, amely az önszabályozó vidéki társadalmak szövetsége volt. A XIV – XV. Században létezett az andi sámkhalizmus.
A hatalom az évente megválasztott közösségi uralkodók, a Vének Néptanácsa kezében volt. A bíróságot a saría vagy a bírói törvénykönyv szerint végezték, a dzsámától függően a törvények eltérhetnek.
A kaukázusi háború éveiben Andi az Immamate tagja volt, az andiák pedig Shamil ideológiai inspirátor zászlói alatt álltak, és mintegy 1000 lovast vetettek harcba.
Andiyki
A női jelmez egy tunikaszerű hosszú ruhából állt, igával - kwano , széles nadrág - oshkhogi , különféle cipőkből , beleértve a bőrcsizmát is. Az andok női ruha megkülönböztető jellemzője a csukta fejdísz : egy félhold alakú kalap lefelé néző „szarvakkal”. A néprajzi anyagok azt mutatják, hogy a tok középső részét vörös selyemmel, az oldalakat lila selyemmel díszítették, és hátulról egy vonatot tettek be, amely megérintette a ruha szegélyét. A kutatók hasonlóságot találnak az andokiak, a Botlikh Chukhta és az orosz, ukrán, belorusz nők külön fejreggeljei („kichka” és „szarka”) között.A szarvas fejdíszekről itt olvashat
A csukta oldalsó részeit vörös selyemmel, a középső részét lilával díszítették. A fejdísznek nagy jelentősége volt a hagyományokban. Azt mondják, hogy a régi időkben, ha egy Andy-asszony levette a kalapját, és bármilyen kérést kimondott „e csukhto-kazi nevében” kiegészítéssel , vágya kétségtelenül kielégült , legyen az párbaj vége vagy akár válás is.
Az andoki burka, a kaukázusi hegymászók szimbóluma, a 19. században divatos cikk lett az orosz hadsereg szekrényében. Puskin és Lermontov nem egyszer írtak róla, a forradalom szimbóluma, Vaszilij Ivanovics Csapajev örökre megmarad az emberek emlékezetében az andoki népviseletbe öltözve.
Andiak: Mukhazhirova Aniat Ibragimova és Gamzuev Gamzu Abdulatipovich
Andok burka
A Burka vállruházat nemesített , egyedi vagy andoki kecskék gyapjújával fekete vagy fehér színben. A köpenyt egyenes vágás, keskeny vállak, rögzítőelemek hiánya, széles szegély különböztette meg, amely nemcsak a tulajdonos, de a ló fedésére is képes volt. Az andoki burka sajátossága egy speciális nemezelési módszer volt, amely 15 egymást követő szakaszból állt. Felülmúlhatatlan tulajdonságokat adott egy különleges juhfajta gyapjújának felhasználása az anyag létrehozásához.
Ennek köszönhetően a burka testpáncélként és pajzsként szolgált: golyók ragadtak benne, tőrrel vagy szablyával lehetetlen volt levágni. Az ókori források fekete ruhás harcosokat is említettek, tudtak az öltözék kivételes tulajdonságairól szerte a világon.
Életmód
Az andoki gödörben, hegyvonulattal körülvett élet meghatározta az emberek hagyományos foglalkozását. A hegyvidéki területek lakói távoli legelő szarvasmarha-tenyésztéssel foglalkoztak, megpróbálták ápolni a teraszok köves földjét. Az alsó andiánok a mezőgazdaságot, a kertészetet és a kertészetet részesítették előnyben. Lovakat tenyésztettek a szállításhoz. A kereskedelem fontos szerepet játszott az andiak életében: a fő jövedelemforrás a köpeny és a só értékesítése volt.
Az andiak kalandosak és találékonyak. A szomszédos Botlikh lakói szerint más falvakban burkokat is gyártottak az andiák gyapjújából, de az andiak kereskedtek burkákkal, ezért a nevet nekik rendelték.
Az andiák egyik legősibb ünnepe az első barázda ünnepe, amelyet kuombol g'Iable ligirnek hívnak .
Gagatli falu, a falusiak fő foglalkozása a szarvasmarha-tenyésztés
Az emberek emlékezetében megőrizték a hegyek, folyók, erdők, a kézművesek védőszentjeivel és a gonosz kártevő szellemekkel kapcsolatos hagyományos hiedelmeket. A legfőbb istenséget TsIob-nak hívták, a fő kultuszközpont a Bakhargan-hegyen volt. Az esõkérés rituáléját továbbra is súlyos aszály idején gyakorolják. Ehhez az andiák vallási miniszterrel együtt felkapaszkodnak a hegy tetejére, ahol esők formájában kegyelmet kérnek imádságokkal és rituális tánccal.
Az anyag elkészítése során köszönetemet fejezem ki Irina Khaibulaeva-nak, a "Museum-Reserve - Néprajzi Komplexum" Dagestan Aul "állami költségvetési intézmény kiállítási és kiállítási részlegének vezetőjének, Chamsadinova Aminának, a Dagestani Köztársaság Kulturális Minisztériumának tanácsadójának és Gamzuev Hamz Abdulatipovich. Kulturális igazgatójának, S.T. és szabadidő) Andi faluban.